Försöka går ju..

Jag och extrafrun har samtalat länge om hur gott om svamp det är och hur våra bekanta plockar hinkvis, ja i vissa fall Containers med kantareller medans vi får vackert köpa våra på ICA Maxi..   Jag har försökt att skjuta in mig på min kompis ”BunkerJohan” för han har både kunskapen och ställena för att plocka svamp, men han vägrar i sten att berätta om vart han har sina magiska ställen..   Däremot så visar han gärna vart ”SpeedyGonzales” har sina kantarellgömmor på golfbanan..

Extrafrun var så desperat på att få tag i kantareller så hon gav sig ut i skogen på gamla I13:s skjutfält, med resultatet att hon spelade med sitt liv och var nära att få sig ett skjut som man inte vill ha..  Det av brunstiga Älgjägare som övar på löpande mål på skjutbanan..  Kunde ha fått en tråkig utgång men denna gången så gick det bra..  Och jag konstaterade i bilen på väg till Gävle att det tillhör den sämre kategorin av skjut.. 

På hemvägen så började av nån konstig anledning bränslemätaren på “Koenigseggen” att krångla och det verkade som om det skulle vara läge för att skjuta ut sig nånstans vid Ryggen..  Men extrafrun var sådär intresserad av att hjälpa till och knuffa bilen över krönet så vi kunde rulla hem.. Så det fick bli en nödlandning på macken i Hofors för att toppa upp tanken..   Jag tycker att nån borde komma på ett sätt att göra motsvarande “lufttankning” fast med bil..  Skulle vara lönande tror jag och dessutom skulle jag slippa stanna i Hofors..  Detta svarta hål på kartan och radiotäckning..

“Fuglis” fick sin vana trogen sitt skjut uppskjutet..  Men det klart med tanke på att apparaten är pensionsmässig och det är 1 på 80 att det går åt H-vete så chansar man inte i onödan, hur sugen man än är på att få sitt så behärskar man sig..  

Ett av mina absolut bästa skjut har givetvis gjorts nattetid, och det var så bra att man kunde läsa om det i dagstidningen Måndagen efter helgen..  Det var en iskall och stjärnklar februarinatt vid pass 03.00 när krogen precis hade stängt..  Många av mina kompisar stod förmodligen i kön på MAX för en riktig “fylle”burgare och försökte stöta på nån tjej..  Då var jag redan laddad och klar och med ett leende på läpparna så släppte jag lös allt jag hade.. 

12 cm Granatkastare

12 cm Granatkastare

I drygt 5 timmar så pågick vår skjutning och ljudet från våra granatkastare höll mer eller mindre hela Umeå vakna..  Och försöka går ju på att klaga att militären övar nattetid.. 

Och bra var det!

 

\ M

6 thoughts on “Försöka går ju..

  1. Tack för nattskratt! Kokar plommon, och kokar ut på webben medan de kokar klart. Kantareller kan du lära dig leta efter min lilla skola, om du är ”grön” svampletare.
    Passerar du Hofors så finns där ju gott om svampskogar, liksom åt Gävle till.
    Välkommen att kika in!

    • Nu har jag spanat båda vägarna så jag och extrafrun kommer ge oss ut på lite svampsafari i morgon.. Jag tackar för svampskolan och hoppas att vi hittar åtminstånde till en macka med smörstekta..

      \ M

Kommentera

